konwersja-wzrost-sprzdedazy

W sieci istnieją dziesiątki tysięcy, jak nie więcej sklepów internetowych. Mnożą się jak grzyby po deszczu, ale prawda jest taka, że niewiele z nich tak naprawdę zarabia. Są osoby, które twierdza, że ich sklep jest rentowny, ale jeżeli przyjrzymy się takim firmą bliżej okazuje się, że to nie do końca prawda. Duża część sklepów internetowych to jedno lub dwuosobowe firmy, które utrzymują się na rynku tylko dlatego, że mają bardzo niskie koszty stałe.

Są prowadzone w domach, garażach lub wynajmują niewielkie biura. Z jednej strony można prowadzić taki model biznesu, ale chcąc się dalej rozwijać należy poczynić ogromne kroki, które wymagają sporo wysiłku. W mojej ocenie między jednoosobową działalnością gospodarczą prowadzoną w domu, a firmą z prawdziwego zdarzenia jest ogromna przepaść.

Aby, rozwinąć taki sklep do skali firmy, która zatrudnia ludzi, posiada sklep offline, showroom lub magazyn trzeba włożyć mnóstwo wysiłku, kilku miesięcy a nawet lat pracy. Łatwo prowadzić biznes, który nie jest obciążony przesadnie kosztami, ale co wtedy, gdy przestanie nam to wystarczać?

Nie mam na myśli zachłanności mimo, że apetyt rzeczywiście rośnie w miarę jedzenia, ale bardziej chodzi mi o potrzebę odpoczynku, urlopu, oderwania się od ciągłych telefonów, które dzwonią 7 dni w tygodniu. Zamówień, z których większość jest na wczoraj, presji czasu i ciągłego gaszenia pożarów w firmie, bo dziś kurier nie dojechał, bo zamówienie jest pomylone, bo cena się nie zgadza itd.

Jednoosobowe firmy mają poważną wadę: są całkowicie uzależnione od właściciela, który nie może chorować, nie może być zmęczony i najlepiej jakby nie miał prywatnego życia, aby był dostępny całą dobę. Chcąc jednak prowadzić sklep internetowy, który pozwoli Ci na zatrudnianie ludzi, którzy odciążą Cię od szeregu obowiązków, będziesz musiał poczynić poważne, daleko idące działania marketingowe.

Poniżej opisuję działania jakie możesz podjąć, aby zwiększyć ruch w Twoim sklepie, który pozwoli Ci uzyskać dodatkowe zyski:

  • Pozycjonowanie, kampanie AdWords, marketing szeptany

Celowo napisałem te działania razem, ponieważ w obecnych czasach wszystko robi się jednocześnie. Jeszcze dziesięć lat temu można było pozycjonować sklep klasycznymi metodami, bez marketingu szeptanego lub bez wykupywania płatnych reklam, natomiast obecnie wszyscy to robią, więc pojedyncze działania już nie wystarczają. Robimy to kompleksowo. Wyobraź sobie, że sprzedajesz popularny produkt dostępny w wielu sklepach, nawet sieciowych. Takie firmy wydaja na pozycjonowanie potężne budżety sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie, więc nie jesteś w stanie z nimi w ten sposób konkurować. Warto, więc zdywersyfikować swoje działania, a nie inwestować całego kapitału w pozycjonowanie. Pozycjonować należy tylko wybrane, flagowe produkty, które mają największą marżę.

  • Email marketing

To również jedna z najbardziej popularnych i efektywnych form zwiększania konwersji w sklepie internetowym. Problem w tym, że na początku swojej działalności nie bardzo będziesz miał do kogo wysyłać mailing. Bazy branżowe, które możesz kupić na rynku przeważnie są bardzo słabej jakości, a w dodatku nie do końca legalnie można spamować ludzi ofertami. W kupionej bazie często maile są nieaktywne lub trafiają do osób, które w ogóle nie są odpowiedzialne za zamówienia w danej firmie. Ciężko też budować relację z osobami, które w ogóle nie potrzebują Twojego produktu, nie znają Twojej firmy i nic od Ciebie nie chcą. Własną, wartościową bazę możesz tworzyć dzięki stronie na Facebooku, przez którą możesz pozyskiwać subskrybentów, blogowi lub kanałowi na YouTubie. Dodatkowo tworząc zapis w regulaminie sklepu, że klient zgadza się na przetwarzanie danych w celach marketingowych i tak dalej…, również będziesz mógł każdą osobę, która zrobi zakup w sklepie dopisać do listy mailingowej. Takie działania wymagają czasu i nie da się ich przyspieszyć dlatego musisz uzbroić się w cierpliwość i krok po kroku realizować założone cele. Nie zakładaj, że sprzedaż będzie się zwiększać z miesiąca na miesiąc. Sklep internetowy to minimum rok lub dwa lata ciężkiej i systematycznej pracy.

  • Content marketing

To kolejna skuteczna metoda, która pomaga zwiększać sprzedaż. Kontent możemy realizować na kilka różnych sposobów. Można prowadzić bloga, na którym dzielimy się wiedzą, doświadczeniem lub recenzujemy dane produkty, dzięki czemu dajemy wartość klientom i ułatwiamy im decyzje zakupowe. Blog nie będzie przynosił efektów od razu, ale jest to wartość, która pozostaje w Internecie na długi czas. Zamiast bloga możemy prowadzić kanał na YouTubie i w podobny sposób pozyskiwać osoby, które są zainteresowane naszymi produktami lub usługami. Wartościowe treści i drogę dotarcia do dużej rzeszy klientów daje nam również facebook. Z miesiąca na miesiąc staje się coraz bardziej popularny, ale tu należy zachować dużą ostrożność. Sporo osób prowadzić funpage’a samodzielnie, ale nie widzą w ogóle efektów takich działań.

Kierując swoje posty, wpisy, artykuły i promocje do znajomych masz marne szanse, że cokolwiek sprzedaż. Twoi znajomi wiedzą czym się zajmujesz i najczęściej w ogóle nie należą do Twojej grupy docelowej. Warto więc dobrze zapoznać się z tematem lub zlecić to profesjonalistom, którzy dobiorą odpowiedni przekaz i treści, które będą kierowane do konkretnej grupy osób rzeczywiście zainteresowanych tematem. To nie obejdzie się bez dodatkowych kosztów, ale może być naprawdę skutecznym rozwiązaniem.

 

Według badań rynku e-commerce powyższe działania marketingowe są obecnie najbardziej skutecznymi rozwiązaniami zwiększającymi konwersję w sklepach internetowych. Reklama zewnętrzna, banery, billboardy już dawno odeszły do lamusa. Sprawdzają się tylko w firmach działających lokalnie, albo wśród gigantów. Roznoszenie ulotek i gazetek również jest nieskuteczne, obecnie jest to forma promocji zarezerwowana tylko dla branży FCMG działających w sieci. Telemarketing z kolei sprawdza się tylko wśród znanych marek, oferujących relatywnie mało produktów lub usług. Są to ubezpieczenia, kredyty, telewizja czy Internet. Płatna reklama na lokalnych stronach ma bardzo słaby zasięg, a na dużych i popularnych serwisach kosztuje krocie. Warto, więc skupić się na powyższych działaniach i rozdysponować budżet właśnie w takie rozwiązania, które są dokładnie wycelowane w Twoją grupę klientów.

Udostępnij ten artykuł Twoim znajomym!