Time value of money graph drawn on the chalkboard with a hand holding a chalk

Dzisiaj pokażę kilka elementów, które powinieneś wprowadzić w Twojej firmie, aby ponieść jej wartość. Wartość firmy można mierzyć różnymi metodami oraz na wiele sposobów. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, ale też każdy z nich daje nieco inny wynik. Poniższy artykuł nie dotyczy jednak małych i średnich przedsiębiorstw. Chciałem raczej zobrazować jak możesz doprowadzić do wzrostu wartości indywidualnej działalności gospodarczej oraz niewielkiej spółki kapitałowej zatrudniającej od kilku do kilkunastu osób.

Dlaczego warto to robić?

Być może dzisiaj prowadzisz firmę i o tym nie myślisz, ale może w przyszłości odechce Ci się to robić. Powody mogą być różne, możesz napotkać na granice rozwoju Twojej działalności, czyli tak zwany szklany sufit lub po prostu będziesz chciał się gdzieś przeprowadzić, a firma powoduje, że jesteś uwięziony.

Może zajęcie, które dzisiaj Cię pasjonuje za kilka lat będzie Twoim najbardziej znienawidzonym zajęciem i będziesz chciał to zmienić. Możesz doświadczyć najnormalniej w świecie wypalenia zawodowego i będziesz potrzebował zmian.

Niestety jak nie przygotujesz się na taką okoliczność to czekają Cię tylko dwa scenariusze. Albo będziesz się męczył w swojej firmie, bo ona Cię utrzymuje nie czerpiąc z tego żadnej przyjemności, albo twoje wypalenie przełoży się na wyniki, przychody, później relacje z klientami i zamkniesz firmę ze stratą.

Poniżej kilka elementów, które musisz wdrożyć do swojego biznesu od zaraz:

  • Wprowadź zintegrowany system zarządzania

Nie mówię tu o ISO, ale o spisaniu procedur, które będą regulowały każdy aspekt Twojej działalności. Większość drobnych przedsiębiorców niestety zarządza za pomocą palca wskazującego. Delegowanie zadań polega na pokazywaniu każdemu: ty zrób to, ty zrób tamto, co powoduje, że Ty jako właściciel firmy jesteś jej wąskim gardłem i największym spowolnieniem.

To bardzo niebezpieczne, ponieważ bez Ciebie firma nie pracuje. Jesteś jednym  trybów, bez którego nic nie działa. W efekcie skutkuje to tym, że Twoja firma jest bezwartościowa. Nikt nie będzie chciał nigdy kupić firmy, w której jedna osoba odpowiada za wszystko. Firmę będziesz mógł sprzedać jedynie wtedy jakbyś zdeklarował się w niej dalej pracować, co raczej nie przybliży Cię do celu i wolności.

  • Twórz społeczności

W zależności od tego jaki rodzaj działalności prowadzisz powinieneś tworzyć społeczności osób, które są zainteresowane danym tematem oraz listy mailingowe. Tworzenie społeczności sprawdza się w wielu branżach, ale są i takie gdzie ciężko zebrać osoby pasjonujące się twoją działalnością i asortymentem. Sprzedając np. akcesoria do wędkowania możesz wokół tego stworzyć ogromną grupę osób, które chętnie poczyta na ten temat, sprawdzi nowości lub przeczyta recenzję nowego sprzętu. Prowadząc jednak skład budowlany dużo trudniej znaleźć pasjonatów takich materiałów. W tym przypadku zostaje Ci lista mailingowa i aktywny newsletter.

Jeżeli masz klientów, którzy po prostu są, ale nie zbierasz od nich danych takich jak e-mail i telefon to dla potencjalnego kupca nie masz klientów. Baza adresowa twoich klientów to ogromna wartość, dlatego zacznij od razu ją zapisywać w CRM lub Excelu.

  • Forma działalności jako spółka kapitałowa

Pomijając fakt ochrony majątku, prowadzenie firmy jako spółka kapitałowa, czyli np. sp. z o.o. lub spółka akcyjna, pozwala na łatwiejsze jej zbycie. Prowadząc firmę jako indywidualna działalność gospodarcza zacierasz granice między majątkiem prywatnym a majątkiem spółki. Wszelkie umowy, najem, zobowiązania i wierzytelności obciążają Ciebie personalnie, dlatego bardzo ciężko sprzedać firmę, która nie ma uregulowanych tak wielu spraw. Każda umowa musi być poddana cesji na nowego właściciela, a to często bardzo czasochłonne i absorbujące. Wielokrotnie wręcz niemożliwe, w przypadku niektórych umów leasingowych, umowy najmu, ubezpieczenia etc. Często obowiązuje nas okres wypowiedzenie, który musi być zachowany, a to komplikuje przejęcie przedsiębiorstwa.

W przypadku spółek kapitałowych jest to o wiele prostsze, gdyż umowy zawierane są z daną spółką(poprzez pełnomocnika) a nie osobą, więc zmiana zarządu czy udziałowców nie powoduje konieczności przepisywania umów.

  • Zbuduj zdolność kredytową

Wiadomo, że w naszym kraju kreatywna księgowość to podstawa prowadzenia działalności. Bez tego większość przedsiębiorców musiałaby dorabiać na etacie, aby dopłacać do swojej firmy. Nie mniej, jeżeli myślisz o sprzedaży przedsiębiorstwa, pierwszym krokiem będzie przekształcenie w spółkę kapitałową np. sp. z o.o. o ile już takowej nie prowadzisz, a drugim wykreowanie zysku.

Większość banków respektuje, a raczej kwalifikuje do kredytów młode firmy dopiero po 18 miesiącach od ich założenia, dlatego masz półtorej roku, aby wykreować zysk i opłacać podatki. Są oczywiście banki, które robią to po 12 miesiącach, ale musisz liczyć się z większym oprocentowaniem lub liczyć na pożyczki lichwiarskie czego nie polecam.

Po co mi zdolność jeżeli chcę sprzedać firmę?

Z jednej strony wartość firmy to nie tylko jej aktywa, ale również i potencjał. Największe spółki internetowe takie jak ZALNDO czy AMAZON przez lata przynosiły milionowe straty, a mimo to były warte miliardy. Wszystko dzięki perspektywie i ich potencjale, który został zauważony przez inwestorów i po czasie przerodził się w realne zyski.

Jeżeli chcesz sprzedać firmę, która przynosi dla inwestora relatywnie małe zyski on w nią nie zainwestuje. Małego inwestora nie będzie stać na twoją firmę, a dużego nie zainteresujesz małymi zyskami. Jeżeli jednak oferujesz firmę, która ma potencjał w postaci zdolność kredytowej otwierają się nowe możliwości.

„Duży”, doświadczony inwestor może zainwestować w spółkę, a dzięki kredytowi, który sama zaciągnie(nie obciążając inwestora) poczynić inwestycje. Jeżeli inwestycja się powiedzie, inwestor będzie cieszył się zyskami. Jeżeli nie, to położy firmę i straci tylko kapitał początkowy włożony przy zakupie.

„Mały” inwestor, który nie ma kasy na zakup spółki, może pożyczyć od kogoś kapitał na 2-3 miesiące. Później spółka zaciągnie kredyt inwestycyjny, którym spłaci pożyczony kapitał. Inwestor nabył spółkę, za jej własne pieniądze.

Oczywiście to tylko schemat, gdyż spółka jest dodatkowo obciążona ratą kredytową oraz należy odpowiednio zaksięgować kredyt inwestycyjny, z którego kapitał wyparował, ale wszystko da się zrobić.

Zdolność kredytowa daje więcej możliwości i sprawia, że wasz potencjalny rynek nie będzie hermetyczny tylko otworzy się na kreatywne osoby zarówno z kapitałem jak i bez.

 

Sprzedaż przedsiębiorstwa często kojarzy się ze spółkami giełdowymi, przejęciami, fuzjami, a tak naprawdę można sprzedać każdą firmę. Nigdy nie wiesz jak potoczy się twój los. Może będziesz chciał wyjechać z kraju, może po prostu się wypalisz w tej roli lub znajdziesz lepszy pomysł na zarabianie pieniędzy. Jakie by nie były Twoje powody pamiętaj, że wszystko można sprzedać. Zamknięcie firmy najczęściej jest o wiele trudniejsze niż jej otwarcie, mało tego, bardzo często kosztuje sporo pieniędzy. Warto więc mieć chociaż świadomość, że na świecie może być osoba, która marzy o takiej firmie jaką tym masz i chętnie włoży w nią swoje serce i zaangażowanie. Wszystko ma swoją cenę, a każdy produkt znajdzie kiedyś swojego właściciela. Tylko od Ciebie zależy czy stworzysz wartościową firmę czy nie. Środki trwałe, aktywa i gotówka na koncie są nic nie warte, jeżeli firma nie posiada struktury, procedur oraz perspektyw. Warto o to zadbać.

Udostępnij ten artykuł Twoim znajomym!