Shopping Online Shopaholics E-Commerce E-Shopping Concept

Ten artykuł jest początkiem całej serii wpisów dotyczących założenia sklepu internetowego. Opiszę na swoim przykładzie jak krok po kroku zakładam nową platformę sprzedaży. Na co zwracam uwagę i jakimi kryteriami się kieruję. Obecnie nie mogę stwierdzić czy ten sklep będzie rentowny i spełni moje oczekiwania, ale bazując na swoich dziesięcioletnich doświadczeniach w handlu oraz skromnym, ale stale rosnącym doświadczeniu w marketingu spróbuję stworzyć od zera dobry, rentowny biznes.

Wiadomo, że trzeba zacząć od jakiegoś planu lub chociaż szkieletu, zarysu tego czym ten sklep będzie się zajmował, co będzie sprzedawał. To mam już tak jakby za sobą, ponieważ przez ostatnie kilka lat prowadziłem nie jedną firmę i skupię się na otwarciu nowego sklepu elektrycznego. Nie mylić z elektroniką, sprzętem RTV itd. Będzie to stricte sklep z elektryką, oświetleniem LED, systemami CCTV etc.

Od czego zacząć?

Obecnie jest mnóstwo firm oferujących stworzenie strony www, sklepu, bloga i innych platform istniejących w Internecie. Prowadziłem już wcześniej pięć różnych sklepów i zawsze dochodziłem do etapu, w którym czegoś mi brakowało. Nie było jakiejś funkcji, coś było niekompatybilne lub po prostu nie wygodne, nie intuicyjne oraz czasochłonne w obsłudze.

Prostym przykładem może być np. stworzenie nowej kategorii, która pojawiała się zawsze na początku całego drzewka. Sklep nie miał opcji sortuj alfabetycznie lub ustaw na pozycji np.  64. To bardzo trywialny przykład, ale wyobraź sobie, że po stworzeniu nowej kategorii, aby ustawić ją na 64 pozycji, musiałeś 64 razy kliknąć przejdź w dół i za każdym kliknięciem system się odświeżał. Trwało to okropnie długo i było bardzo nieefektywne.

Innym przykładem było brak możliwości naliczania narzutów od cen zakupów. System, albo liczył po stronie marży albo narzutów. Nie było możliwości mieszania tych ustawień w zależności od kategorii czy dostawcy. Wiadomo, że można sobie poradzić ręcznie, ale po co to robić ręcznie jeżeli można automatycznie.

Kolejnym przykładem jest brak rozgraniczenia rabatowania wg produktów lub kategorii. Jeżeli klient był zarejestrowany i przypisany jako np. stały kat. rabatowa II to przysługiwał mu jednakowy rabat na wszystkie produkty w całym sklepie. Nie było możliwości ustalić większego rabatu na poszczególnych kategoriach lub naliczania wg narzutu lub marży. Dodatkowo jeżeli wrzucaliśmy jakieś produkty na promocję/wyprzedaż to nie były one wykluczane z rabatowania tego klienta. To powodowało, że mógł zakupić przez sklep produkty z promocji i dodatkowo otrzymać rabat, który całkowicie niwelował marżę, a wręcz należało dopłacić do takiej transakcji.

To wszystko niuanse, których jest mnóstwo. Na początku na pewno nie będziesz sobie zdawał sprawy ile aspektów w twoim sklepie jest do ustalenia, wdrożenia lub poprawienia. Praktycznie każdy z nich można zrobić ręcznie, ale wtedy sklep staje się nierentowny. Musisz na bieżąco śledzić wszystkie ceny, narzuty, wyprzedaże, promocje itd. Przy sporej ilości produktów, częstych dostawach i ciągłych zmianach cen to praca na dwa pełne etaty.

Wszystko o czym piszę jest oczywiście bardzo subiektywne i dotyczy mojej branży. Nie mniej uważam, że w każdej dziedzinie znajdziesz jakiś wspólny mianownik.

Po przejściu pięciu sklepów i dziesięciu lat w handlu postanowiłem odświeżyć, a w zasadzie stworzyć kolejny sklep, ale już taki, który będzie spełniał wszelkie moje oczekiwania i potrzeby. Będzie to platforma w pełni połączona z systemem do magazynowania i fakturowania, z Allegro, które docelowo będzie odpięte, ale na razie posłuży budowaniu rozpoznawalności(nie mylić z budową wizerunku) i listy mailingowej. Dodatkowo do platformy będzie podpięty blog branżowy.

Sklep będzie postawiony na PrestaShop, ponieważ ta platforma mi odpowiada i łatwo dobrać do niej mnóstwo kompatybilnych narzędzi. Do niej będzie dopisana cala masa wtyczek, które pomogą maksymalnie zautomatyzować proces użytkowania.

Będzie stworzony generator ofert, ze zdjęciami miniaturkami i podlinkowanymi nazwami w formacie PDF. Będzie on całkowicie spójny z systemem Subiekt GT.

Moduł automatycznych przypomnień o płatnościach dla stałych klientów. Sklep będzie importował z rozrachunków Subiekta dane i wysyłał przypomnienia o przeterminowanych należnościach.

Generator aukcji Allegro. Każdy produkt w sklepie będzie miał możliwość wygenerowania automatycznie aukcji do Allegro.

Sklep będzie uzbrojony w masę innych udogodnień, ale jeszcze za wcześnie, aby o tym pisać.

Dodatkowo stworzony zostanie, mam nadzieję, że już w przyszłym tygodniu blog. Blog  powstanie z dwóch powodów. Jednym z nich będą działania kontent marketingowe. Za jego pośrednictwem będzie budowana lista mailingowa, a ruch kierowany będzie do sklepu. Z drugiej strony chcemy dać klientowi rzetelne informacje na temat produktów, które sami testujemy. Chcemy, aby klient miał pełną świadomość tego, że produkt spełnia jego oczekiwania pod kątem użyteczności, obsługi, konfiguracji czy nawet montażu. To bardzo ważne dla instalatorów, którzy muszą montować i konfigurować dziesiątki sztuk np. lamp, czujników, alarmów czy kamer. Blog będzie postawiony klasycznie na wordpessie, ponieważ jest prosty w obsłudze i bardzo lubiany przez Google.

Śledząc w Internecie działania konkurencji w zakresie kontent marketingu widzę tu szerokie pole do działania. Stare platformy w ogóle nie korzystają z takiej formy, a nowe z automatu mają zakładkę blog, ale najczęściej są tam lakoniczne informacje lub co gorsza treści żywcem skopiowane z sieci. Takie działania nie mają najmniejszego sensu oraz żadnej wartości. Nie wybijecie się wysoko(albo nigdzie) w Google na kopiowanych treściach, oraz  zdawkowych informacjach.  Artykuł powinien w miarę wyczerpywać temat, którego dotyczy.

Poniżej przykład artykułu, które pisze do bloga z mojej branży:

JAK DOBRAĆ ODPOWIEDNIE OŚWIETLENIE DO BIURA?

W sieci krąży wiele mitów na temat tego jak dobrze oświetlić powierzchnię biurową. W tym artykule pokaże Ci jak dobrać odpowiednie oświetlenie do Twojego biura, przy relatywnie niskim nakładzie finansowym. Gro osób nie jest jeszcze przekonana do paneli LED, mam na myśli kwadratowych opraw 600mm x 600mm i za chwilę udowodnię, że to obecnie najlepsze rozwiązanie.

Niezależnie od tego jaki rodzaj sufitu posiadasz, czy to jest betonowy strop, podwieszony metodą Armstronga czy płytami G-K. Najłatwiej, najszybciej i najtaniej zastosować oprawy rastrowe lub alternatywnie panel LED. Dzisiaj udowodnię Ci, że panele LED są tańsze pod każdym aspektem.

Opisując pokrótce sam produkt. Poniżej porównamy klasyczną oprawę rastrową tzw. 4×18 z panelem LED 60×60. 4×18 oznacza to, że lampa posiada cztery świetlówki T8 o mocy 18 Watt każda. Wszystkie mają osobny odbłyśnik. Ich wadą jest to, że światło rozchodzi się mniej więcej w kształcie kokardki, muszki. Skutkuje to niedoświetleniem miejsca z obu stron oprawy od strony zaczepów świetlówek. Dlatego w obiektach o wielkich powierzchniach takie lampy najczęściej montuje się w odstępach średnio co 120cm.

oprawa-rastrowa-4x18-natynkowa

Lampa posiada cztery świetlówki o mocy 18W, czyli łącznie pobiera około 72Watty. Nie zagłębiamy się w pobór transformatora EVG oraz moc bierną. Źródło światła, czyli świetlówki nie mają żadnej gwarancji, w razie awarii musimy wymienić ją na własny koszt. Czas pracy takiej świetlówki to maksymalnie 20000 godzin, co najczęściej jest tylko fikcją literacką w specyfikacjach produktów. Czas pracy zawsze jest podawany w konkretnych określonych warunkach laboratoryjnych. W praktyce wielkie znaczenie na żywotność świetlówki ma ilość włączeń, oraz temperatura w pomieszczeniu.

 

Panel LED 60×60, określany jest przeważnie poprzez swój rozmiar i kształt, czyli 60cm na 60cm. Dodatkowo pobór mocy i barwę np. 48Watt 4000K. Panele fabrycznie są tylko podtynkowe, przeznaczone do sufitów typu Armstrong. Niemniej mają szereg rozwiązań, które pozwalają na ich zamontowanie w każdych warunkach. Można zastosować ramkę do montażu natynkowego, uchwyty do płyt G-K, oraz zawiesia stalowe służące do obniżenia panelu na dowolną wysokość.

panel-led-48w-smd-2835-60x60x1-1cm-ac85-265v-4000k

Panel LED ma zdecydowanie bardziej nowoczesny wygląd, idealnie komponuje się w suficie, świeci całą powierzchnią i, co najważniejsze rozprasza światło idealnie po okręgu. Następne ilustracje pokażą jakie to ma znaczenie w rzeczywistości. Powyższy, przykładowy panel pobiera 48Watt mocy, czyli o 33% mniej w porównaniu do lampy rastrowej. Jednocześnie ma lepszy rozsył światła, dłuższą żywotność do 50000 godzin, oraz w tym przypadku panel MAX-LED 48W 4000K posiada 3-letnią gwarancję producenta.

 

Poniżej przykład, wizualizacja biura o wymiarach 4,5m x 6m i wysokości 3,6m.

biuro-oswietlenie-dla-biura

Patrząc na obowiązujące normy oświetlenia pomieszczeń biurowych należy wiedzieć, że jeżeli nie pracujemy przy komputerze minimalna wymagana ilość światła na tzw. powierzchni roboczej, czyli na naszym biurku musi wynosić 200 lx. Szerzej o terminie Luxów i lumenów dowiesz się tutaj.

porownanie-ilosc-luxow-panel-led-oprawa-rastrowa

Schemat po lewej ilustruje biuro, w którym zastosowano dwa panele LED o mocy 48W w barwie neutralnej 4000K. Wartości, które widoczne są na schemacie to ilości Luxów na powierzchni roboczej, czyli 85cm od podłogi. Jak widać każde stanowisko pracy, jest idealnie i przede wszystkim odpowiednio doświetlone wg przepisów. W tym przypadku przepisy są bardzo ważne, ponieważ nie stosując się do takich wymogów sami narażamy się na zmęczenie wzroku, nieefektywną oraz niewydajną pracę.

Schemat po prawej zawiera to samo biuro z dwiema lampami rastrowymi. Jak widać średnia ilość światła na biurkach to około 150 – 160lx, czyli o wiele za mało, aby pracować w takim charakterze.

Reasumując oprawy rastrowe nie spełniają w ogóle warunków określonych w przepisach. Jednocześnie pobierają dużo więcej energii, nie mają gwarancji i są bardzo awaryjne. Aby doświetlić takie biuro poprawnie należałoby zastosować cztery takie oprawy.

To jeszcze jednak nie wszystko. Postaram się wyczerpać ten temat do końca. Pracując stale przy komputerze minimalna wymagana ilość światła to 500 lx. Poniżej przedstawiam schemat zastosowania analogicznie sześciu opraw rastrowych i paneli LED.

porownanie-panel-60x60-oprawa-rastrowa

Schemat po lewej tak jak wcześniej idealnie spełnia określone w przepisach warunki. Każde stanowisko ma ponad 500 a nawet 580 lx. Całkowity pobór energii to około 288Watt.

Schemat z prawej strony pokazuje, że lampy rastrowe nie poradziły sobie z tym zadaniem. Ilość światła oscyluje w granicach 350 – 450 lx. Pobór energii to około 432Watty, a światła jest jeszcze o wiele za mało. Aby poprawnie doświetlić biuro za pomocą tych lamp należy zastosować minimum osiem opraw. To łącznie da nam pobór energii na poziomie 576Watt.

 

Podsumowanie

Jak łatwo zauważyć lampy rastrowe nie mają żadnego argumentu, który przemawiałby za ich zastosowaniem. Nachodzi Ci jednak na pewno pytanie o cenę. Jeszcze kilka lat wstecz, a w zasadzie nawet nie tak dawno, bo około 3-4 lat panele LED kosztowały po 500-600zł. Inwestycja w takie lampy rzeczywiście nie była opłacalna. Obecnie jednak średnia cena detaliczna panelu LED o powyższych parametrach to około 200zł brutto. Cena lampy rastrowej ze świetlówkami Philipsa to około 120zł. Porównuję produkty o podobnej klasie, bo wiadomo, że można kupić oprawę rastrową w markecie za 50zł, ale i panel LED za 120, czego nie polecam.

Z jednej strony oprawy rastrowe są nieco tańsze, ale musimy zamontować ich więcej, co wiąże się z dodatkowym kosztem montażu, który należy uwzględnić. Oprawy rastrowe pobierają dwukrotnie więcej energii niż panele LED, czyli ich eksploatacje jest o wiele droższa. W skali roku może to być kilkaset złotych więcej dla niewielkiego biura. Panele LED mają, w tym przypadku trzyletnią gwarancję, co daje nam stuprocentową pewność inwestycji. Instalując oprawy rastrowe nie mamy żadnej gwarancji, więc tak naprawdę nie wiemy ile zużyjemy rocznie dodatkowych świetlówek, oraz czy jakaś lampa się nie zepsuje. Mam nadzieję, że masz już jasność jak najkorzystniej dobrać oświetlenie dla Twojej firmy. Szczerze rekomenduję panele LED nie tylko do biur, ale i niewielkich magazynów, garaży, mechaników, blacharzy i lakierników samochodowych. Wszędzie tam, gdzie jest potrzeba oświetlenia zarówno małej jak i dużej powierzchni. Hotele, sale konferencyjne, uczelnie, Urzędy to wszystko miejsca, w których idealne zastosowanie znajdą takie produkty. Łatwy i szybki montaż, gwarancja oraz niskie koszty eksploatacji to wszystko przemawia za takim rozwiązaniem.

* wszystkie pogrubione słowa oryginalnie będą podlinkowane

——————————————————————————————————-

Wkrótce będzie można zobaczyć jak to wygląda „na żywo”, linkowania będą aktywne a blog będzie tętnił artykułami – mam nadzieję 🙂

 

Koszt takiej platformy to początkowo nieco ponad trzydzieści tysięcy złotych. Piszę początkowo, ponieważ taki sklep to żywy organizm, który rozwija się razem z firmą, wraz z zamówieniami i potrzebami. Drugie tyle, albo i nieco więcej będzie kosztować roczna obsługa, nanoszenie zmian i praca na ciągłym doskonaleniu platformy.

Z doświadczenia wiem, że kupując sklep za trzy tysiące, dostajesz gotowy produkt, login, hasło i radź sobie sam. Żadne udogodnienia i aktualizacje nie są praktycznie możliwe. Obsługa po sprzedażowa w praktyce nie istnieje. Miałem już kilka sklepów tanich oraz obsługiwałem platformę B2B za ponad pół miliona złotych, więc wiem ile sklep może kosztować. Tak jak wspominałem wcześniej, wszystko też zależy od branży, ponieważ możesz sprzedawać towary luksusowe lub usługi, których jest relatywnie mało na stronie.  Ostateczne ceny możesz ustalać indywidualnie lub negocjować za każdym razem. Zatem nie zawsze istnieje potrzeba rozbudowanej platformy. Zwykła strona za trzy tysiące, dobra grafika oraz marketing i też można nieźle zarabiać. W moim przypadku potrzeba jest jednak taka jak opisuję powyżej.

Postaram się opisywać każdy ważny etap tworzenia sklepu. Mam nadzieję, że pójdzie w miarę sprawnie i za kilka miesięcy będę mógł pochwalić się jakimiś wynikami. Jeżeli ktoś byłby zainteresowany profesjonalnymi usługami tworzenia stron, pozycjonowania lub kampanii marketingowych z pełną odpowiedzialnością mogę polecić kilka firm.

pozdrawiam

 

 

Udostępnij ten artykuł Twoim znajomym!