książkaWłasna książka – buduje autorytet, pozwala się wyrazić, daje możliwość obszernego przedstawienia i poruszenia danej tematyki, pozwala czytelnikom poznać autora od strony poglądów, zakresu wiedzy oraz doświadczeń. Jest wiele czynników, które determinują w nas potrzebę napisania własnej książki. Jeżeli też czujesz taką potrzebę, a nie wiesz jeszcze jak się za to zabrać zapraszam do artykułu. Poznaj kilka prostych zasad, dzięki którym będziesz w stanie napisać swoją książkę bez błądzenia i zastanawiania się co zrobić i w jakiej kolejności. Opowiem Ci również jak wygląda proces wydania książki.

Zaczynamy:

Jeżeli myślisz o napisaniu książki to zapewne wiesz już jaki temat chciałbyś poruszyć i o czym mniej więcej napisać. Ważne jest jednak, aby przed jej rozpoczęciem wiedzieć i zrobić to:

  • Sprecyzuj grupę Twoich odbiorców.

Zanim zaczniesz pisać powinieneś wiedzieć do kogo kierujesz swój przekaz, gdyż od tego będzie zależał język jakim będziesz się posługiwał. Książka kierowana do młodzieży może być napisana lżejszym językiem, możesz wplatać w teks slang młodzieżowy i powiedzenia kojarzone z danym pokoleniem. Książka kierowana do specjalistów może, a wręcz powinna zawierać wyrażenia i zwroty specjalistyczne. Jeżeli jest to książka o inwestowaniu to skróty typu ROI; ROE, R/R powinny być znane odbiorcy o ile kierujesz przekaz do inwestorów. Jeżeli to poradnik do początkujących to omijaj żargon, a już na pewno rozwijaj i wyjaśniaj, co oznacza każdy skrót.

  • Sprecyzuj cel w jakim piszesz książkę.

Twoja publikacja może mieć charakter informacyjny, edukacyjny lub inspiracyjny. Najważniejsze jest jednak to, aby odbiorca wiedział co z tą wiedzą później zrobić. Przeprowadź go płynnie przez cel ogólny, czyli np. informację na temat inwestowania, tresury psa, ćwiczenia czy gotowania oraz wzmocnij ten przekaz konkretnymi wskazówkami, od czego zacząć i w jaki sposób. Podaj konkretne dane, strony internetowe, firmy szkoleniowe czy stowarzyszenia, do których czytelnik może się zgłosić.

  • Ułóż plan.

Plan jest bardzo ważny o czym przekonasz się jak zaczniesz pisać. Stwórz szkielet tego o czym chcesz opowiedzieć, rozpisz to chronologicznie z podziałem na wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Każdą część podziel na szczegółowe zagadnienia, o których będziesz pisał. Taki plan może i zapewne będzie modyfikowany w trakcie pisania, ale bardzo często będzie Ci pomagał zacząć. Często zdarza się tak, że siadasz do pisania i nie wiesz od czego zacząć, wtedy zerkasz na plan i krok po kroku opisujesz dane zagadnienia.

  • Ustal ramy czasowe.

Pamiętaj, że do napisania książki wymagana jest dyscyplina i konsekwencja. Bez tego będziesz ją pisał wieczność. Ustal sobie termin, do którego chciałbyś zdążyć np. za sześć miesięcy. Ustal jaką objętość ma mieć książka – załóżmy 200stron. Podziel ilość stron przez ustalony czas i otrzymasz informację ile stron tygodniowo powinieneś napisać: 6miesięcy to 26tygodni. 200stron : 6tygodni = 7,7strony. Taki zabieg sprecyzuje Twój cel i pozwoli Ci konsekwentnie dążyć do jego realizacji. Będą tygodnie, że wyrobisz więcej normy, ale będą i takie kiedy nie dasz rady. Niemniej taki sposób pozwoli Ci świadomie realizować zamierzony plan.

  • Pisz zawsze w tym samym/w tych samych miejscach.

Aby wzmocnić koncentrację staraj się pisać zawsze w tym samym miejscu(możesz mieć ich kilka) i najlepiej o podobnej porze dnia lub nocy. Po kilku sesjach Twój umysł będzie kojarzył określone miejsce i czas z konkretnym zadaniem, czyli szybciej będzie nastawiony na realizację, czyli w tym przypadku kreatywne myślenie i pisanie. Jeżeli w danym dniu nie będziesz miał motywacji, nic nie będzie przychodzić do głowy to odpuść. Zmarnujesz tylko czas, aby na siłę zapisać kilka zdań. Odpuść i powróć innym razem.

  • Nie zwracaj uwagi na szczegóły, błędy stylistyczne i niepotwierdzone dane.

Pracując nad książką nic nie powinno Cię rozpraszać i odrywać od pisania. Jeżeli nie jesteś pewien jakiejś daty, nazwy lub nazwiska nie przejmuj się tym i pisz dalej. Oderwanie się od pisania, w celu wyszukania w Internecie pewnych danych spowoduje, że stracisz sporo czasu i będziesz zdekoncentrowany. Badania dowiodły, że jeżeli odrywamy się od danego zajęcia to powrót do poprzedniego stanu koncentracji zajmuje nam średnio dwanaście i pół minuty. Bardzo często tracimy wtedy wątek i musimy zaczynać od nowa. Z drugiej strony po napisaniu całej książki będzie ona poddana korekcie tekstu, która między innymi właśnie temu służy, aby poprawić Twoje błędy stylistyczne, sprawdzić daty, nazwiska i ich poprawność. Nie warto więc zajmować się tym podczas pisania.

  • Skończyłem i co dalej?

a) Robię to sam.

Po zakończeniu powinieneś oddać książkę do korekty tekstu. Takie usługi oferują między innymi firmy wydawnicze. Koszt korekty uzależniony jest oczywiście od objętości tekstu, ale zakładając, że książka ma około dwustu stron będzie on oscylował w granicach tysiąca złotych. Podczas korekty tekst będzie kilka razy czytany i przesyłany  do Ciebie z naniesionymi zmianami i uwagami. To może potrwać kilka tygodni w zależności od tego jak szybko uporasz się z poprawkami. Wtedy będzie czas na zweryfikowanie danych, poprawności nazwisk, zrobieniu przypisów etc. Po zakończeniu korekty czas na skład, łamanie tekstu, oraz projekt okładki. Jest to przygotowanie tekstu do druku w określonym formacie. Takie usługi oferują firmy, które robią korektę tekstu, więc można wszystko załatwić w jednym miejscu. Koszt to około kilkaset złotych. Za niewielką dopłatą możesz również zrobić e-booka – dostaniesz książkę w formatach typu: PDF, MOBI, EPUB, AZW3, OPF. Powyższe usługi zawierają zazwyczaj w cenie nadanie numer ISBN, czyli International Standard Book Number zawiera on informację o kraju, w którym książka została wydana i wydawcy, oraz numer publikacji i znak sumy kontrolnej. Po tym wszystkim możesz wydrukować książkę w nakładzie nawet jednej sztuki w zależności czy robisz to dla siebie czy chcesz ją dystrybuować.

 

b) Wydawnictwo wydaje moją książkę.

Możesz również wydać książkę za pośrednictwem wydawnictwa. Aby do tego doszło musiałbyś się zgłosić do firmy, która Cię interesuje i zapytać czy są zainteresowani Twoją książką. Od razu dodam, że bardzo ciężko zainteresować jakieś wydawnictwo, jeżeli nie masz znanego lub w miarę rozpoznawalnego nazwiska. Możesz spotkać się z wielokrotną odmową. Załóżmy, że przebrnąłeś przez proces weryfikacji i dochodzi do negocjacji warunków. Wydawnictwo może wydać Twoją książkę we własnym zakresie i zająć się jej dystrybucją, ale musisz mieć świadomość, że dostaniesz z niej od kilki do kilkunastu procent prowizji. 12% to często maksimum jakie możesz osiągnąć. Umowa dystrybucyjna często może zwierać pewne obostrzenia dotyczące dystrybucji z Twojej strony. Możesz nie mieć możliwości robić tego samodzielnie i będziesz zdany tylko i wyłącznie na sprzedaż danego wydawnictwa.

Z jednej strony wydawnictwo pobiera większość zysków z Twojej publikacji, ale z drugiej strony zajmuje się wszystkim od A do Z. Jeżeli chcesz to robić samodzielnie możesz liczyć na zdecydowanie większe zyski jednostkowe, ale mniejszy zasięg i skalę działania. Dodam, że jeżeli piszesz książkę dla pieniędzy to możesz się mocno rozczarować. Jeżeli nie jesteś osoba medialną nie licz na to, że sprzedaż więcej niż 50 do 100 książek. Osoby znane w pewnych środowiskach sprzedają nakłady rzędu 1500 – 3000sztuk. Tylko nieliczni mają większy zasięg. Im większa rozpoznawalność tym analogicznie większa skala i sprzedaż.

 

Mam nadzieję, że po tym artykule łatwiej będzie Ci zacząć i wytrwać w pisaniu swojej książki. Zachęcam do tego, abyś zaczął, jeżeli tylko czujesz taką potrzebę. Jeżeli nie chcesz ponosić kosztów, nie musisz robić korekty tekstu i drukować książki. Zapisz plik w PDFie i już masz e-booka, którego zawsze możesz wystawić na Allegro, OLXie lub podarować znajomym i rodzinie, a duma z kolejnego osiągnięcia na pewno zostanie na długo w Twojej pamięci.

 

Udostępnij ten artykuł Twoim znajomym!